2014年11月24日(月)



2014年3月21日(金)日本経済新聞
■リー&フォン ブランド事業を分社化
(記事)



 

20 March 2014
Li & Fung Limited
Li & Fung announces 2013 Annual Results and new Three-Year Plan
ttp://www.lifung.com/wp-content/themes/lifung_new/pdf-dl.php?file=/wp-content/uploads/2014/06/20140320.pdf

 

21 May 2014
Li & Fung Limited
Li & Fung reaches next milestone of spin-off and
separate listing of Global Brands Group on the Main Board of the Hong Kong Stock Exchange
ttp://www.lifung.com/wp-content/themes/lifung_new/pdf-dl.php?file=/wp-content/uploads/2014/06/20140521.pdf



9 July 2014
Li & Fung Limited
Li & Fung completes successful spin-off and listing of Global Brands Group
ttp://www.lifung.com/wp-content/uploads/2014/07/Li-Fung-GBG-spin-off-and-listing.pdf

 



【コメント】
紹介した記事は、2014年3月21日(金)の日本経済新聞の記事になります。
リー&フォン社が2014年3月20日に発表したプレスリリースでは、ブランド事業の分社化についてはあまり記載がありません。
2014年3月20日発表のプレスリリース「Li & Fung announces 2013 Annual Results and new Three-Year Plan」には、
最後の方に以下の3文があるだけです。

 

>The Company also announced the reorganization of its Distribution Network, aligning its private label businesses which rely
>more on sourcing skills with the Trading Network, as well as the creation of the stand alone Global Brands Group (‘GBG”),
>comprised of its brands and licensing businesses.
>We see a great opportunity to distinguish and further develop our global brands business with the reorganization.
>The Company also announced its decision to proceed with an application for a possible spin-off
>and separate listing of its Global Brands Group on the Hong Kong Stock Exchange.


【参謀訳】
弊社はさらに、物流網の組織再編についてもお知らせいたします。
商品供給力にますます依存するプライベート・レーベル事業を弊社の商取引網と提携させます。
また、ブランド事業とライセンス事業から成るグローバル・ブランド・グループ(以下”GBG”)を
独立した会社とすることについてもお知らせいたします。
弊社では、この組織再編を通じて、弊社のグローバル・ブランド事業を際立たせさらに発展させる絶好の機会であると見ております。
弊社はさらに、グローバル・ブランド・グループを今後スピン・オフし独立して香港証券取引所に上場させるための申請書を作成し
手続きを進めていくことを決定したことについてもお知らせいたします。

 

リー&フォン社ブランド事業の分社化については、2014年5月21日発表のプレスリリースに詳しく記載されています。
2014年5月21日発表のプレスリリースの前半部分を引用し、訳してみます。
後半部分は明日訳したいと思います。

 


Li & Fung Reaches Next Milestone of Spin-Off and
Separate Listing of Global Brands Group on the Main Board of the Hong Kong Stock Exchange

Separating Li & Fung and Global Brands Group into two distinct companies will deliver benefits to both businesses as they grow
If spin-off occurs, Bruce Rockowitz will become Chief Executive Officer of the new entity and
Spencer Fung will assume the Chief Executive Officer role at Li & Fung


Hong Kong, 21 May 2014 -  Li & Fung Limited (“Li & Fung,” “the Group,” or “the Company,” SEHK: 494),
the world’s leading multinational consumer goods sourcing, logistics, and distribution group, today announced
an important milestone with the acceptance for review of its listing application (“Form A1”) to
The Stock Exchange of Hong Kong Limited (“Stock Exchange”) for the listing of Global Brands Group Shares on the Main Board
of the Stock Exchange.
The application is now subject to the approval of the Stock Exchange and, if successful, will result in the listing of
Global Brands Group.
The listing of Global Brands Group Shares will be by way of a 100 per cent distribution in specie
with no capital market fundraising activities, whereby each Li & Fung shareholder will receive one Global Brands Group share
for every share it owns in Li & Fung.

Clear Rationale for the Spin-Off
The intention to spin-off and list Global Brands Group as a separate publicly-listed entity was announced on 20 March 2014
at the same time the new Three-Year Plan was unveiled.
At that time, the Company announced the reorganization of the distribution network by aligning the private label business
to the trading business and creating the new standalone Global Brands Group, which consists of the brands and licensing businesses.
The decision to spin-off and list Global Brands Group is a natural extension of this strategic realignment.
Given the separate needs and different business models of Li & Fung and Global Brands Group,
creating two companies will enable the management of each to pursue their own specific and focused strategy.
Li & Fung will be able to concentrate on its sourcing and logistics focus, which requires sourcing skills and
product development and supply chain management for retailers and brands globally.
On the other hand, Global Brands Group requires fashion-forward design capabilities
as well as brand development, licensing, and marketing skills.

 



Significant Benefits to Both Businesses
Creating two companies will bring significant benefits to both Li & Fung and Global Brands Group.
Both Li & Fung and Global Brands Group will be able to grow faster by operating separately and
executing their distinct growth strategies.
Each company will also have enhanced financial flexibility when running the different businesses that have distinct
capital allocation needs.
For Li & Fung, this will allow for a simplification of the business and will help the Company streamline operations
into its core areas.
Li & Fung will also continue to benefit from Global Brands Group’s growth through a seven year sourcing agreement.
For Global Brands Group, an uninterrupted focus on the brands business will allow its management team to fully build out
the business and leverage a new dedicated capital structure able to fund its further growth and development.
The move will also bring significant benefits to Li & Fung’s and Global Brands Group’s many stakeholders.
Customers will continue to have collaborative relationships with financially strong organizations
that are focused on meeting their specific needs, and shareholders will benefit from diversifying their holdings
into two strong entities with solid growth prospects.

 


【参謀訳】
リー&フォン社はグローバル・ブランド・グループをスピン・オフし独立して香港証券取引所のメイン・ボードに上場させるための
新たな工程に入りました

○リー&フォン社とグローバル・ブランド・グループが全く別の2つの会社に分かれることは、
成長するにつれ両社に利益をもたらすことでしょう。
○スピン・オフが実施されれば、ブルース・ロッコウィッツが新会社の最高経営責任者になる予定であり、
スペンサー・フォンがリー&フォン社で最高経営責任者に就任する予定です。


2014年5月21日、香港発 ― リー&フォン株式会社(以下、”リー&フォン社”、”グループ”、”弊社”証券コード:494)は、
消費者向け商品を供給・配送・販売する世界で主要な多国籍企業グループなのですが、
グローバル・ブランド・グループ株式をメイン・ボードに上場させるために香港証券取引所(以下、”証券取引所”)へ提出した
上場申請書(以下、”フォーム・A1”)が受理され審査を受けるという重要な工程に入ったことを本日お知らせいたします。
上場申請書は現在、証券取引所からの承認を待っておりまして、首尾よくいけば、グローバル・ブランド・グループの上場と相成ります。
グローバル・ブランド・グループ株式の上場は、株式市場での資金調達は一切伴うことなく、
正貨で100パーセント分配することを通じて行われ、この結果、1人1人のリー&フォン株主は、
その所有するリー&フォン株式1株毎にグローバル・ブランド・グループ株式1株を受け取ることになります。

スピン・オフの明確な理論的根拠
グローバル・ブランド・グループをスピン・オフし独立した上場企業として上場させるという経営計画については、
新3ヵ年計画の発表と同時に2014年3月20日にお知らせいたしました。
同時に、弊社は、プライベート・レーベル事業と弊社の商取引事業とを提携させ、ブランド事業とライセンス事業から成る
グローバル・ブランド・グループを新しい独立した会社にすることによって、物流網を再構築することについてお知らせいたしました。
グローバル・ブランド・グループをスピン・オフし上場させるという意思決定は、このたびの戦略的再編成における自然な拡張です。
リー&フォン社とグローバル・ブランド・グループとの間に別々の要求があり異なったビジネス・モデルがあるのならば、
2つの会社を作り出すことは両経営陣に明確で焦点を絞った戦略を追求することを可能にすることでしょう。
リー&フォン社は、世界各国の小売店とブランドのために、商品供給力、製品開発力、そしてサプライ・チェーン・マネジメントが要求される
商品供給・物流戦略に集中することができるようになります。
一方で、グローバル・ブランド・グループは、ブランド開発力、ライセンス力、マーケティング力と同様に、
ファッションを指向した開発能力を必要としています。

 


両社にとっての意義深い利益
2つの会社を作り出すことは、リー&フォン社とグローバル・ブランド・グループ両社にとって意義深い利益をもたらすことでしょう。
リー&フォン社もグローバル・ブランド・グループも、別々に事業を運営し全く別の成長戦略を実行していくことによって、
さらに速く成長を遂げることができるようになるでしょう。
全く異なる資本構成を必要とする全く別の事業を運営することを考えると、それぞれの会社は財務的柔軟性を高めることにもなるでしょう。
リー&フォン社にとって、この再構築は事業の単純化を可能にすることでしょうし、また、
リー&フォン社がコア領域へと事業を効率化するのに役立つことでしょう。
リー&フォン社はまた、7年間に及ぶ商品供給契約を通じて、グローバル・ブランド・グループの成長から利益を得続けることになるでしょう。
グローバル・ブランド・グループにとっては、ブランド事業に絶え間なく集中することによって、
経営チームは、事業を完全に作り上げることができるでしょうし、
さらなる成長と商品開発に資金を供給することができる新しい最適資本構成を調整することができるようになるでしょう。
このたびの再構築はまた、リー&フォン社とグローバル・ブランド・グループ両社の多くの利害関係者に意義深い利益をもたらすことでしょう。
お客様は、自分達の具体的な商品ニーズに応えることに集中する財務的に強固な会社と意思を疎通し合う関係を持ち続けることできるでしょうし、
株主様は、間違いなく成長する見込みのある2つの競争力の高い会社へと所有株式を多様化させることによって利益を得ることでしょう。